Slik fungerer annonsering på Google!

Les om nøkkelbegrepene du bør kjenne til. Bli kjent med ulike metoder å annonsere på i Google Ads. Visste du at Google er verdens største søkemotor på nett?

}

Lesetid: 5 minutter

Det er ikke rart at Google har blitt en populær plattform å annonsere på. Da er det også helt naturlig at det blir mange om «beinet». Heldigvis ønsker Google å forbli best i sitt felt og gir derfor hver enkelt person tilpassede resultater. Google tilpasser basert på demografi, lokasjon og annen data som er tilgjengelig.

Forventinger.

Digital markedsføring krever tid og det er viktig å ha realistiske forventninger til hvilke resultater en forventer ved oppstart av betalte plasseringer på Google.

Som et markedsbyrå opplever vi ofte at våre kunder har en oppfatning om at Google viser de samme resultatene for alle, og at man som annonsør selv kan bestemme hvor og når man vil være synlig.

«Målet er å være øverst på Google»

Dette er noe annonsører etterstreber. Google plasserer din annonse i søk som er relevante utfra algoritmen. Det vil også være slik at andre i samme bransje også benytter de samme triksene for å være i toppresultatet for betalte søk. Du vil derfor kunne oppleve at du ikke alltid har samme plassering hver gang. Selvom to personer søker på de eksakte ordene, vil ikke de samme annonsene vises. Dette betyr ikke nødvendigvis at annonseringen er dårlig. For at deres annonse skal vises er det nemlig to utløsende komponenter:

  • Ad Rank
  • Annonse bud

For at en annonse skal vises må annonsen vinne en auksjon mot de andre annonsene. Det gjør den ved å ha en sterk Ad Rank. Det vil si en sterk relevans til søket i kombinasjon med budet som blir lagt. Har annonsen en svak Ad Rank vil en kunne kompensere med et sterkt bud – men det koster mer penger.

Google opererer slik at en annonse kan vinne en budrunde med et lavere bud enn de andre. Dette gjelder når ditt produkt eller tjeneste er mer relevant til søket som er oppgitt.

Din annonse er altså nødt å utkonkurrere de andre enten ved bruk av penger eller ved å være relevant for søket. Google ønsker å levere skreddersydde resultater som hjelper brukeren – som jo en søkemotor skal.

Nøkkelbegrep.

Når en jobber med Google Ads er det viktig å ha kontroll på klikk, CTR, CPC og kostnad. Dette er statistikk som annonseverktøyet leverer for at annonsøren skal ha kontroll på hvor godt annonsen presterer.

Klikk forteller hvor mange klikk en har fått. På Google er det faktisk slik at du kun bruker annonsekroner når noen klikker på annonsen din. Klikk fordelt på kost gir deg en indikasjon på hvordan budgivningen har gått for din tjeneste eller produkt.

CTR står for Click-Through-Rate og viser prosentandelen som klikker på annonsen din opp mot antallet ganger den er vist. Altså hvor mange som har søkt, fått opp din annonse og sett at dette er siden som leverer det jeg søker etter.

CPC som står for Cost-Per-Click er prisen man betaler per klikk.

Kostnad er den samlede summen man har betalt for annonseringen.

For å kunne gjøre en vurdering på om en annonse leverer godt eller dårlig, så er de to viktigste tallene CTR og CPC. Disse tallene sier mye om hvor “bra” en treffer på annonseringen. Jo mer relevant en annonse er for et potensielt publikum, jo høyere CTR vil den ha. Parallelt vil en betale mindre per klikk jo høyere relevans annonsen har.

Annonsetyper.

Det finnes mange muligheter for annonsering på Google. De fleste forbinder Google annonsering med tradisjonelle søksannonser. I dag tilbyr Google blant annet shopping – og bannerannonser. Smart shopping annonser er nå gjort om til Performance Max.

Bannerannonser gir mulighet for å annonsere med bilder. Det gir muligheten til å være synlig på Google sine partneres plattformer og ikke bare utelukkende på Google. Her kan en nevne store nettaviser, mediekanaler og mobilapper som noen av dem.

Shoppingannonser er også synlig på de samme plattformene, men her er det produktbasert. Disse annonsene ble viktige for mange bedrifter under pandemien. Shoppingannonser er for bedrifter som har nettbutikk. Der kan de legge inn alle sine produkter i ulike kategorier, slik at Google viser relevant produkt til brukerens søk og søkehistorikk.

Visste du forresten at Google eier YouTube?

YouTube er en svært så populær annonseplass for mange. Ønsker du å annonsere her må det gjøres gjennom Google Ads. YouTube er en kanal hvor brukeren ofte sitter lenge av gangen. Dette gir annonsører mulighet til å vise mer av seg selv. Her kan en lage snutter og lengre reklamefilmer på samme måte som i andre sosiale medier.

Den beste fordelen.

Det beste med søksannonser på Google er at de leverer annonser som brukere søker etter – der og da! Det betyr at terskelen for å ta en kjøpsavgjørelse eller kontakt er markant lavere enn ved andre typer annonseplasseringer på nett. Søket skal dekke et behov og dette kan enten du eller din konkurrent dekke.

Vil du vite mer om hvordan vi hjelper titalls bedrifter med Google-annonsering hver dag? Send oss en forespørsel på mail da vel!

Vi gjør dine Google annonser klikkbare, det er det vi i Klikkbar Media gjør best.

Vi hjelper titalls bedrifter med Google-annonsering hver eneste dag. Er du nysgjerrig på hva din bedrift kan oppnå?

Kontakt oss i dag for å starte med Google-annonsering